Pannenkoeken die gewoonweg NIET kunnen mislukken: 5 gouden tips

1 reactie
Homemade

Toegegeven: ik heb even moeten zoeken. Verschillende recepten, pannen, basisproducten, bakwijzes… Ze ondergingen allemaal mijn meedogenloze proef-proef.

Maar met deze succestips moet je helemaal niet meer bang zijn om het zelf eens te proberen!

Tip 1: Koop alsjeblieft geen kant- en klaar mix. De basisproducten samenbrengen duurt maximum 10 minuten.

Tip 2: Mix alles in een gewone blender. As easy as that. Zeven is overbodig: normaal worden de brokjes kapot geblend. Indien er toch een brokje zou inzitten, smelt deze toch in je pannenkoek weg.

Tip 3: Denk VANILLE. Gebruik echte vanillestokken. Ik begin altijd met mijn melk lichtjes op te warmen (niet koken) samen met de uitgeschrapen vanille. Ik laat de lege vanillestokjes mee trekken. Daarna laat ik de melk afkoelen en haal ik de stokjes eruit.

Tip 4: Investeer in een degelijke pannenkoekenpan. Ik heb gekozen voor een pannenkoekenpan van Le Creuset. (Winkel: Dhondt Brugge) Gebruik deze pan enkel voor pannenkoeken en veeg ze achteraf gewoon schoon met wat keukenpapier.

Tip 5: De bakwijze zorgt voor luchtigheid, smaak en mondgevoel! Elk vuur is anders, dus blijven spelen met je vuurstand is the key. Mijn ideale stand is 6, maar toch zet ik hem op 7 en draai ik het sneller om zodat je een zekere smeuigheid vanbinnen blijft behouden. Niemand wilt toch zo’n uitgebakken droge lap? Een tweede baktip is om je lepel met een ‘kwak‘ erin te smijten en niet voorzichtig te zijn. Zo krijg je van die leuke verschillende structuren in hoogte. Eenmaal het deeg wat opdroogt en de kantjes licht goudbruin worden, kan je de pannenkoek omgooien.

Aan de slag:

– Alles in de blender: halve liter volle melk (zie voorbereidingswijze hierboven), 2 grote eieren, 2 zakjes vanillesuiker, snuifje zout, 200g zelfrijzende bloem, 40 gram gesmolten lauwe echte boter
– Pan goed heet en invetten met olie voor warm gebruik.
– Bakken en geduld hebben :)!
– Leg de pannenkoeken op een bord en bedek ze direct met een ander bord: lekker warm en sappig!

Mijn favoriete beleg?
Velen kijken raar op als ik hen vertel dat ik het liefst een Engelse pannenkoek eet: met bloemsuiker en een verse citroen die ik erover sprenkel. Probeer het gewoon. Iedereen die het toch durfde te proeven, vond het overheerlijk!

20140209-192108.jpg

1 thoughts on “Pannenkoeken die gewoonweg NIET kunnen mislukken: 5 gouden tips”

  1. Joris schreef:

    Na de kookles in sijsele heb ik je blog toch snel gevonden.. Over je tips: weinig nieuws, behalve de pan: dat ga ik zeker proberen..

Plaats een reactie