La Durée: The Preview – Prefall 2015.

Plaats een reactie
Izegem

Ik was toch wel stiekem een beetje trots toen ik werd uitgenodigd door Odilon wijnen om het testmenu te gaan proeven in La Durée te Izegem. Odilon is één van de wijnleveranciers van La Durée. La Durée is een gastronomisch restaurant met jawel twee sterren, halleluja. De drijvende kracht achter deze gepassioneerde zaak is chefkok Angelo Rosseel.

Wij mochten genieten van the preview, een avond gevat in acht gerechten (maar waarschijnlijk wel 15 verschillende bordjes), om het nieuwe seizoen in te zegenen. Nadien stond de chefkok ons op te wachten aan de deur met een goodiebag om de feedback te weten te komen van hoe de nieuwe kunstwerkjes letterlijk in de smaak vielen. De preview duurde een week, nadien kan men een seizoen lang genieten van de beste gerechten op topniveau.

Mijn persoonlijke beleving?

Wie zoekt naar de verfijnde klassieke keuken, is hier aan het juiste adres. Doch moet ik toegeven dat er hier en daar een minder klassiek toets aan te pas kwam. Daarbij denk ik spontaan aan het interieur, dat is ingericht met de meest moderne ‘up to date’ kunst. Wat mij daarvan het meest is bijgebleven, zijn de ‘drolletjes’ als je het toilet verlaat. ‘Drolletjes’ in verschillende kleuren op de grond als kunstwerk. Machtig gewoonweg, je begint er spontaan van te lachen.

Het menu kan je hieronder lezen. Elk gerechtje was een streling voor het oog, zeer herkenbare smaken en structuren. Wat ik in veel gerechten zag terugkeren, is dat Angelo graag werkt met smeuïge structuren: crèmes, zalfjes, dips, hollandaise… Doch telkens met een krokantje of een zekere aciditeit. De smaken waren allemaal zeer correct.

De wijnen, daar was duidelijk over nagedacht. Natuurlijk kan je dit vooraf al verwachten van zo’n sterrenzaak. Het wijntje van Odilon wijnen heeft onze blik veranderd in een smekend gezicht om ons glas nog eens bijgevuld te krijgen (zie foto hieronder). Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel wij geloven in deze jonge mannen die ons smaakpallet al meerdere malen hebben verwend. Niet voor niets hebben we hen gekozen om de wijnen op onze trouw, afgelopen augustus, te verzorgen. Betaalbare klassewijnen met een glimlach aan de klant geboden, wat wil je nog meer? Ik leef van die jovialiteit. Het geeft mij de nodige zuurstof om te blijven ademen en daardoor ook terug te keren.

Wat vond ik het meest lekker?

Ik was verrast van het hapje dat wulken combineerde met pickles. Dat zilte met dat stevige zuur, geniaal gewoonweg! Ten tweede heb ik enorm genoten om het zoete van de maïs te combineren met het malse van de kabeljauw dat perfect in evenwicht werd gegoten met de zure karnemelktoets. Wat mij ook erg kon bekoren was de everzwijnwang dat geserveerd werd met een fris kasteelbiertje. Maar wat ik vooral ervaarde, was dat de patisserie er gewoonweg BOEM op zat. La Durée is daar verdomd erg sterk in. Je voelt dat dat ergens zijn ‘dada’ is. Het dessert was perfect gebalanceerd, laat staan de madeleine waar ik er liever twee of drie van had gehad in plaats van eentje… Maar dan: DE eclair. Nog nooit heb ik zo’n lekkere eclair gegeten. Het deeg was luchtig zacht en zoet, al bewegend op hetzelfde ritme van de licht zure cassisvulling. De perfecte openingsdans om te verlangen naar meer!

Plaats een reactie